Gastric bypass

Ik speel als diëtist een essentiële rol in de begeleiding voor en na een gastric bypass. Voorafgaand aan de operatie help ik je bij het voorbereiden van je lichaam door middel van een specifiek voedingsplan. Na de operatie bied ik begeleiding bij de overgang naar vloeibaar voedsel, de geleidelijke introductie van vast voedsel en het aanpassen van je voedingsgewoonten op lange termijn. Ik evalueer je voedingsstatus, geef advies over voedingsstoffen en help je bij het bereiken van een gebalanceerd dieet. Daarnaast ondersteun ik je ook bij het omgaan met mogelijke complicaties en help ik je bij het bevorderen van een gezonde levensstijl na de operatie.

Bariatrische chirurgie

De standaardprocedure voor een Gastric bypass is een laparoscopische ingreep, oftewel een kijkoperatie. Bij de Gastric bypass of Roux-en-Y-bypass wordt een kleine maag gevormd die verbonden is met de dunne darm. De maag en het eerste deel van de dunne darm (twaalfvingerige darm) worden omzeild (bypass), waardoor voedsel direct in de dunne darm terechtkomt.

Na bariatrische chirurgie kan tot wel 70% van het overtollige gewicht verloren worden. Het overtollige gewicht kan worden berekend als het verschil tussen het huidige gewicht en het ideale gewicht, dat wordt bepaald aan de hand van de formule: lengte in meters x lengte in meters x BMI 23.

Voorbeeld: Gewicht 150 kg, lengte 1.70 m
Overtollig gewicht = 150 kg – (1.70 m x 1.70 m x BMI 23) = 66.5 kg

Voor de bariatrische chirurgie verblijft voedsel ongeveer 3 uur in de maag, waar het wordt verteerd met behulp van maagsap dat enzymen bevat om eiwitten en vetten af te breken tot kleinere deeltjes. Het zure maagsap doodt ook schadelijke bacteriën die mogelijk in het voedsel aanwezig zijn.

Na de bariatrische chirurgie verandert het voedingspatroon en levensstijl. Het plannen van maaltijden en leefgewoonten wordt prioritair. Je kunt niet meer dezelfde hoeveelheden eten als voorheen. Kleine porties moeten langzaam en goed gekauwd worden. Tijdens de maaltijden mag er niet gedronken worden. Het behoud van voedingsstoffen (eiwitten, vetten, koolhydraten) en vitamines wordt een nieuwe uitdaging. Het lichaam verandert, en professionele begeleiding van een psycholoog of psychiater kan helpen bij het mentaal omgaan met je nieuwe lichaam.

Er kunnen valkuilen zijn, zoals:

• Gebrek aan zelfvertrouwen
  • Onvoldoende steun vanuit de omgeving, familie en vrienden
  • Depressieve gevoelens en het gebruik van medicatie hiervoor
  • Stress en slaapgebrek
  • Ongecontroleerde eetbuien, die mogelijk gecompenseerd worden met alcohol en drugs
  • Personen met een voorgeschiedenis van boulimia en anorexia nervosa lopen een verhoogd risico op stoppen met eten na bariatrische chirurgie.
  • Voordat een operatie gepland wordt, wordt er geëvalueerd of het individu psychologisch voldoende veerkracht heeft.

Na bariatrische chirurgie zullen medische klachten gerelateerd aan overgewicht verbeteren of verdwijnen. Enkele weken na de operatie zal de bloedsuikerspiegel bij diabetes type 2 dalen. Raadpleeg uw (huis)arts of diabetesverpleegkundige om uw medicatie aan te passen. Slaapapneu (het stoppen van de ademhaling tijdens de slaap) wordt veroorzaakt door verstopping van de luchtstroom door vetophoping onder de tong, het gehemelte en de keel. Ook alcohol en roken bevorderen slaapapneu. Gewichtsverlies kan deze symptomen verminderen. Bij gewichtsverlies vermindert ook de druk in de bloedvaten, wat resulteert in een verlaging van de bloeddruk (aanpassing van medicatie). Gewrichtspijn neemt af door gewichtsverlies, en het stoppen met roken en alcoholgebruik zorgt voor een beter gevoel en maakt het makkelijker om aan de norm van 60 tot 100 minuten beweging per dag te voldoen.

Wanneer kom ik er voor in aanmerking?

Leeftijd van 18 jaar of ouder is vereist voor bariatrische chirurgie. Bij personen boven de 65 jaar neemt het risico op complicaties toe. Een BMI boven de 40 duidt op morbide obesitas. Voor een BMI tussen 35 en 40 kom je in aanmerking, maar vergoeding door de zorgverzekeraar is afhankelijk van het voldoen aan bepaalde voorwaarden:

• Diabetes behandeld met medicatie;
  • Langdurige behandeling met 3 verschillende soorten antihypertensiva voor hoge bloeddruk gedurende minstens een jaar;
  • Slaapapneu gediagnosticeerd door een erkend centrum middels polysomnografie;
  • Minimaal 1 jaar begeleiding door een diëtist of arts voor gewichtsverlies;
  • Bariatrische chirurgie wordt afgeraden bij eetstoornissen, ernstige psychiatrische indicaties, alcohol- of drugsverslaving. Voor deze indicaties wordt voorafgaande therapie aanbevolen.